Zolang ik me kan herinneren ben ik een liefhebber van science-fiction, met name Star Trek. Het idee van het heelal ontdekken op een (meestal) vreedzame manier heeft me altijd erg aangesproken. Ik was daarom altijd een beetje teleurgesteld in de meeste spellen die een Star Trek (of ander science-fiction) thema hebben. Meestal gaat het toch om oorlogsvoering, elkaars bases vernietigen en het bouwen van vloten. Interessante gegevens voor een spel, maar niet voor Star Trek vind ik.
Vandaar dat ik dacht, ik doe het zelf wel 🙂 Een aantal jaar geleden ben ik begonnen met Stellar Expedition. Een science-fiction bordspel waar de focus ligt op ontdekken en je bemanning op missies sturen. Tijdens dit (lange) proces ben ik me steeds meer gaan verdiepen in andere bordspellen en verschillende mechanieken. Vooral omdat mensen mij altijd vragen, wat voor soort spel is het dan? Waar ik kan ik het mee vergelijken?
Ik heb daar eindelijk een antwoord op (denk ik). De kern van het spel is het ontdekken van nieuwe planeten waar je bemanningsleden kan recruteren. Dit verzamelen van je bemanning is twist op deck- en engine building. Ook ben je bezig met resource- en hand management om uit te puzzelen wat je wel en niet kan doen binnen je beurt. Door het modulaire bord dat elk spel weer anders is en de vele verschillende bemanningsleden is het spel enorm herspeelbaar.
In april heb ik succesvol mijn Kickstarter campagne (https://www.kickstarter.com/projects/stellarexpedition/stellar-expedition) afgerond en ik ben nu druk met de voorbereiding van de productie. Binnenkort kun je via een ‘late pledge’ Stellar Expedition nog nabestellen en het spel komt dit jaar in december uit!